Atributii

Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Petrodava" al judetului Neamt indeplineste urmatoarele atributii principale:

a) planifica si desfasoara inspectii, controale, verificari si alte actiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale si stabileste masurile necesare pentru cresterea nivelului de securitate al cetatenilor si bunurilor;

b) elaboreaza studii, prognoze si analize statistice privind natura si frecventa situatiilor de urgenta produse si propune masuri in baza concluziilor rezultate din acestea;

c) desfasoara activitati de informare publica pentru cunoasterea de catre cetateni a tipurilor de risc specifice zonei de competenta, masurilor de prevenire, precum si a conduitei de urmat pe timpul situatiilor de urgenta;

d) participa la elaborarea reglementarilor specifice zonei de competenta si avizeaza dispozitiile in domeniul prevenirii si interventiei in situatii de urgenta, emise de autoritatile publice locale si cele deconcentrate/descentralizate;

e) emite avize si autorizatii, in conditii legii;

f) monitorizeaza si evalueaza tipurile de risc;

g) participa la elaborarea si derularea programelor pentru pregatirea autoritatilor, serviciilor de urgenta voluntare si private, precum si a populatiei;

h) executa, cu forte proprii sau in cooperare, operatiuni si activitati de instiintare, avertizare, alarmare, alertare, recunoastere, cercetare, evacuare, adapostire, cautare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau asistenta medicala de urgenta, stingere a incendiilor, depoluare, protectie N.B.C. si decontaminare, filtrare si transport de apa, iluminat, asanare de munitie neexplodata, protectie a bunurilor materiale si valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supravietuirea populatiei afectate si alte masuri de protectie a cetatenilor in caz de situatii de urgenta;

i) controleaza si indruma structurile subordonate, serviciile publice si private de urgenta;

j) participa la identificarea resurselor umane si materialelor disponibile pentru in situatii de urgenta si tine evidenta acestora;

k) stabileste conceptia de interventie si elaboreaza/coordoneaza intocmirea documentelor operative de raspuns;

l) avizeaza planurile de raspuns ale serviciilor de urgenta voluntare si private; m) participa la cercetarea cauzelor de incendiu, a conditiilor si imprejurarilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor si dezastrelor;

n) stabileste, impreuna cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale incendiului;

o) controleaza respectarea criteriilor de performanta, stabilite in conditiile legii, in organizarea si dotarea serviciilor voluntare si private, precum si activitatea acestora; p) constata si sanctioneaza, prin personalul desemnat, incalcarea dispozitiilor legale din domeniul de competenta;

q) desfasoara activitati privind solutionarea petitiilor in domeniul specific;

r) organizeaza concursuri profesionale cu serviciile voluntare si private, precum si actiuni educative cu cercurile tehnico-aplicative din scoli;

s) asigura secretariatul tehnic permanent al Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta; t) indeplineste alte sarcini stanilite prin lege.

În cadrul inspectoratelor județene pentru situații de urgență funcționează Serviciul Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), având ca operator aerian structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, în colaborare cu spitalele județene, regionale și cu autoritățile publice locale.

În structura SMURD funcționează echipe integrate de descarcerare, reanimare, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, precum și echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat.

Misiunile SMURD:

  • intervenția la cazurile în care una sau mai multe persoane se află într-o situație cu risc vital din cauza unei îmbolnăviri acute sau accidentări;
  • intervenția la cazurile care necesită acordarea primului-ajutor într-un interval scurt de timp;
  • intervenția la cazurile care necesită descarcerarea sau alte operațiuni de salvare;
  • asigurarea protecției medicale pentru personalul echipelor de intervenție ale IGSU la misiunile specifice cu risc de accidentare;
  • intervenția la accidente colective și calamităţi

Acte normative de referinţă:

  • Hotărâre nr.1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă\
  • Hotărâre nr.1.491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă
  • Hotărâre nr.1.492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste
  • Hotărâre nr.571/2016 privind aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu
  • Ordonanţă de Urgenţă nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă
  • Legea 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor
  • Legea 481/2004 privind protecţia civilă
  • Ordinul MAI nr.129/2016– aprobarea Normelor metodologice privind avizarea şi autorizarea de securitate la incendiu
  • Ordinul MAI nr.89/2013– aprobarea Regulamentului de planificare, organizare, pregătire şi desfăşurare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă executate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi structurile subordinate